Thursday, August 19, 2010

La Tahzan...

Setiap ciptaan Allah mempunyai keistimewaan tersendiri

“biarlah hari-hari berbuat sesuka hatinya,
Terimalah segala ketentuan yang ada
Muktamad dengan kelapangan dada”

Sekarang cuba pula perhatikan makhluk manusia dengan bentuknya yang indah, kepelbagaian bangsa, bahasa dan suaranya. Sesungguhnya Allahlah telah menciptakan manusia dalam bentuk yang paling indah berbanding makhluk-makhluk lain, sebagaimana dijelaskan dalam firman-Nya:
“ Allah telah menciptakan dalam bentuk yang paling bagus”
(surah At-Taghabun :3)

Pandanglah langit dengan binaanya yang kukuh, bintang dengan kelip-kelipnya, matahari dengan sinarnya, tata surya dengan susunannya, bulan dengan cahayanya, angkasa dengan pelanginya. Kemudian pandanglah bumi, bagaimana Allah telah menghamparkannya. Bumi yang mengeluarkan air bersih dan menghidupkan tumbuh-tumbuhan dan gunung-ganang yang menjadi pakunya.

Tataplah lautan luas dan sungai-sungai yang mengalir. Perhatikanlah malam, pagi, cahaya , bayangan, awan, dan mendung yang berjalan di angkasa raya. Semua ini diatur dengan rapi. Ada mawar, buah-buahan yang matang, susu, madu, semut, haiwan melata yang kecil, burung-burung kicauannya, haiwan-haiwan dan lain-lain. Semua itu adalah keindahan yang tiada tandingan dan menjadi pemandangan yang tidak aka ada habisnya.

“maka bertasbihlah kepada Allah diwaktu kamu berada ketika petang dan ketika kamu berada diwaktu Subuh. Bangi-Nyalah segala puji dilangit dan di bumi, dan di waktu kamu berada ketika petang dan ketika kamu berada di waktu Zuhur. Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati, mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan menghidupkan bumi sesudah matinya. Seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari Kubur).
(Ar-Rum : 17-19)

“janganlah hanya melihat aspek kehidupan yang mengerikan, tetapi lihatlah juga aspek kehidupan-Nya”


Dipetik dari buku “Motivasi Menjadi Wanita Paling Bahagia” ,
Oleh: Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni.

No comments: