Assalamualaikum w.b.t
Admin ingin berkongsi pengalaman mengajar kanak-kanak membaca bagi anak
yang tidak tahu langsung membaca. Admin mempunyai seorang pelajar berusia 6
tahun. Anak ini telah mengenal huruf A-Z, namun tidak tahu mengeja dan
membunyikan perkataan. Anak ini hanya tahu menyebut huruf.
Setelah mencari
teknik-teknik untuk mengajar anak-anak membaca di awal usia, akhirnya admin
memilih untuk mengajar anak tersebut menggunakan kaedah fonik. Sebelum ini pun
admin pernah mengajar di tadika dan memang tadika tersebut menggunakan kaedah
fonik ini. Setelah membuat survey dan bertanyakan kawan-kawan yang
berpengalaman mengajar, memang kaedah fonik inilah sesuai digunakan pada masa
kini. Disini admin ingin kongsikan kebaikan kaedah fonik berbanding kaedah
lain.
KEBAIKAN KAEDAH FONIK BERBANDING KAEDAH LAIN
Melalui
kaedah fonik, ramai kanak-kanak telah dapat membaca dengan cepat dan lancar
pada usia seawal 3 tahun dan dalam masa seawal 2 minggu hingga 3 bulan sahaja.
Mengapa begitu mudah?
1. Mengikut Tabii
Sebenarnya
kanak-kanak pada ketika kecil akan mula menyebut bunyi-bunyi tertentu seawal
usia 4 bulan, contohnya, /bbbbb/ /mmmm/ /aaaaaa/ /uuuuu/ secara individu.
Apabila usia mereka mula memasuki 8 bulan, mereka akan mula menggabungkan
bunyi-bunyi tersebut, contohnya /mmm/ dengan /aaa/ lalu menjadi /ma/. Dalam
kaedah fonik , konsep bunyi dan gabung-bunyi inilah yang kami ajarkan. Lojik,
dan mengikut tabii. Melalui gabungan bunyi mereka terus dapat membaca dengan
cepat dan lancar tanpa perlu mengeja-eja , menghafal-hafal suku kata ataupun
menghafal nama-nama huruf A-Z.
2. Mudah
Dengan
mengajar bunyi sahaja, kanak-kanak hanya perlu tahu bunyi dan simbol yang ada
dalam bahasa pertuturan sahaja. Dalam bahasa Malaysia hanya terdapat 26 bunyi
yang penting sahaja. Dengan bunyi-bunyi ini mereka dapat membaca ‘sejuta’
perkataan. Bahkan kaedah ini lebih sesuai untuk anak-anak kecil membaca
kerana mereka tidak perlu menghafal ratusan pola dan ejaan sepertimana dalam
kaedah mengeja atau sukukata yang banyak dan mengelirukan.
3. Sesuai untuk membaca bahasa Inggeris
Oleh sebab
perkataan-perkataan dalam bahasa Inggeris pada asasnya terbina di atas dasar
bunyi-bunyi yang digabungkan maka sayugialah kaedah ini serasi untuk
kedua-dua bahasa. Lebih-lebih lagi, terdapat 21 simbol yang diajar di dalam
bahasa Malaysia adalah sama sahaja bunyinya di dalam bahasa Inggeris. Secara
tidak langsung mereka dengan mudah dapat membaca perkataan Inggeris menggunakan
kaedah gabung bunyi ini. Dengan program fonik bahasa Inggeris kami, ReadEasy,
kanak-kanak dapat membaca dengan senang.